vrijdag 6 juli 2012

Yehuda Amichai, 'Stewardess'

Een stewardess zei, maak al uw rookwaar uit,
ze trad niet in details, sigaret, sigaar of pijp.
En in mijn hart antwoordde ik: je hebt mooie liefdeswaar
en ook ik trad niet in details.

En ze zei dat ik vast moest maken, mezelf vastbinden
aan mijn stoel, en ik antwoordde:
ik wil dat alle gespen in mijn leven de vorm hebben van jouw mond.

En ze zei: wilt u uw koffie nu of later
of helemaal niet. En ze liep langs me,
zo hoog als de hemel.

Het kleine litteken op haar bovenarm
getuigde dat ze nooit de pokken zou krijgen
en haar ogen getuigden dat ze nooit weer verliefd zou zijn:
ze hoort bij de conservatieve partij
van hen die in hun leven maar één grote liefde hebben.


Yehuda Amichai (Duitsland, 1924-Israël, 2000)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten