maandag 18 februari 2013

Moarn yn it Friesch Dagblad: Rusteloos benieuwd

Ynterview mei Jankobus Seunnenga oer Louis Couperus en it muzikantebestean:

Gedichten op muziek zetten deed hij eerder ook al, op zijn eerste cd staan teksten van onder meer Slauerhoff, Vestdijk en Theun de Vries. “Couperus heb ik heel sober gehouden. Klassiek gitaar, hier en daar wat orgel, wat bas. Ik volg precies de tekst, het is geen bewerking. De gedichten zijn regelmatig, dus dat was goed te doen. Op het titelgedicht van het programma na, ‘Melodie’, dat draag ik voor op muziek.”

Hij loopt naar de cd-speler om alvast wat niet afgemixte opnames te laten horen. De muziek komt meteen aan. Een vleugje Angelsaksische ballade, een zweem Brel, een scheut Oost-Europa: het pas allemaal wonderwel bij de sierlijke teksten. Tussen de verklankte gedichten zit onder meer de cyclus ‘Alba’, die Couperus schreef over de beeldengroep in de Pier Pander Tempel. “Maar sommige van zijn gedichten hebben ook iets grappigs. Hier en daar deden ze me zelfs denken aan Piet Paaltjens. Die oude taal past wel bij me. Ik grijp wel eens naar die tijd terug. En ik gebruik ook wel ’s oude woorden zoals ‘gadeslaan’.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten